Tuesday, May 24, 2011

AIR KACANG SOYA


SOYA! Dulu2 rajin jugak membuatnya masa anak2 masih kecik. Buat dan mimum sampai muak. Semenjak dua menjak ni asal nampak air soya je mesti nak beli. Kalau berenti beli kat gerai goreng pisang tu mesti nak kene beli 4@5 cawan plastik tu. Akhirnya, aku terjumpa kacang soya tu semasa membeli lauk di kedai Acheh. Apa lagi? Bermula lar projek dalam kepala otakku ni. Beli sekilo dengan harga RM5. Balik aje, terus aku bersihkan dan rendam kacang soya ni. Sekejap aje kacang2 soya ni kembang dan lembut. Aku tahan aje hati ni. Sebab setau aku kacang ni hendaklah direndam semalaman. Sabar! Sabar! kata hatiku..

Aku memasak untuk hidangan makanan tengahari. Sekali lagi aku terpandangkan kacang soya ni. Ish.. tak leh jadi ni.. Aku biarkan dulu sambil aku prepare pengat pisang utk minum petang. Anak2 dah bertanya bila boleh siap air kacang soya ni? Hish.. dah tak sabar2 rupa2nya anak2ku ini. Xpe, jap2 lagi umi bikin ini air soya. Akhirnya aku pun tak sabar nak buat. Tepat jam 6 petang, sementara menunggu suami ku pulang, aku basuh bersih2 kacang soya tu sambil meramas2 agar kulit arinya tertanggal. Aku blend dan perah masuk kedalam kain putih bersih untuk airnya. Masukkan dalam periuk dan memasak dengan api perlahan. Harum semerbak rumahku berbau air kacang soya ni. Tepat jam 8 malam air ni siap dan kami tanpa berlengah lagi terus mengadap hidangan makan malam dengan satu jug air soya ini. Pergh!!!

No comments:

Post a Comment